Före - efter

En sak som stör mig så otroligt när jag fotar är att bilderna så många gånger kan se väldigt bra ut i kameran, medan de efter att man fört över dem till datorn ser betydligt mycket blekare och dassigare ut. Det man trodde blev en riktig tiopoängare visade sig i själva verket se ut som en gammal polaroidbild à la 1985. Av den anledningen redigerar jag alla mina bilder i efterhand, och ofta är det en ganska stor skillnad mellan originalet och photoshopresultatet.
Enligt vissa anses det vara "fusk" att redigera sina bilder, och det kan man ju absolut få tycka, men personligen tycker jag bara att det är en bra möjlighet att ta fram det bästa i bilden och göra den mer intressant att titta på. Huvudsaken är att det blir fint i slutändan, och det spelar inte så stor roll hur man gått till väga.
 
Här tänkte jag bara visa ett litet exempel på hur en av mina bilder kan se ut före respektive efter redigering. Det jag främst har gjort är att öka på kontrasten (det är en liten sak som dock gör stor skillnad för nästan alla typer av bilder), samt dragit ner mättnaden och ändrat färgerna så de går mer åt det rosa hållet. Stor skillnad med minimal ansträngning!
 
sofia

Vad läckert att man kunde se originalet så där när man förde pilen över bilden. Roligt att jämföra de två olika versionerna. Tycker att bilden blev mycket mer spännande med ditt fix. originalet ser ganska platt ut.

Svar: Kul att du gillar det! Ja, det är precis som om kameran i smyg skulle lägga på ett grådassigt filter över hela bilden som man ser först i efterhand. Tur att photoshop finns :)
ivido.blogg.se




Kom ihåg mig?