Bloggtorka, skoltrötthet och mormorsrutor

18 dagar sedan jag bloggade sist. En rejäl svacka minst sagt men då jag varken har känt att jag har haft tid eller lust till att blogga så har det helt enkelt fått vara i väntan på bättre tider. Istället är det fysik- och matteplugg, engelskarapport, svenskaanalys, uppgifter i samhälls, UF-logga och UF-affärsplan som har snurrat i huvudet under sista tiden. Eftersom att jag verkligen är SÄMST på att organisera upp och ta tag i saker så samlas allt på hög och jag vet knappt vart jag ska börja. Märkligt att diciplinen och motivationen har kunnat försämras så mycket sedan 1:an egentligen. Kan knappt tro att jag verkligen satt och pluggade matte varje dag för att hinna med veckomålen, när jag nu inte ens orkar öppna boken. 
 
Hur som helst. Nu ska jag sluta beklaga mig och istället visa något som jag faktiskt lyckats knåpa ihop under dessa 18 dagar, nämligen ca 25 st mormorsrutor som är början på en filt/överkast (beroende på hur stort jag ids göra det). Det jag gillar med mormorsrutor är att de är enkla och går fort att göra, samtidigt som de är väldigt fina och man får försöka hitta nya fina färgkombinationer hela tiden.
 
 
Tänkte att när jag ändå bloggar om dem kan jag ju lika gärna slänga upp en liten how-to så här kommer den:
 
Varv 1:
Virka 5 luftmaskor (lm) och slut ihop till en ring med hjälp av en smygmaska i den första maskan.
Virka 2 lm för att komma upp i höjd och sedan en halvstolpe (hst).
Virka 2 lm till och sedan 2 hst.
Upprepa 2 ggr till så att en fyrkant har bildats med luftmaskorna som hörn.
Slut fyrkanten med en smygmaska och klipp av tråden.
 
Varv 2:
Ta ett nytt garn och virka 2 hst i ett av hörnen, sedan 2 lm och 2 hst igen.Totalt ska det alltså vara 4 hst i hörnet med 2 lm emellan.
Virka sedan 1 lm och gå vidare till resten av hörnen.
Avsluta med smygmaska och klipp av tråden.
 
Varv 3, 4, 5.... 1000:
Fortsätt med samma princip för varje nytt varv, d.v.s. 4 hst i hörnen och 2 hst i varje mellanrum på kortsidorna.
Enjoy din mormorsruta!
 
(Ursäkta de halvkassa bilderna, resultatet av dåligt tålamod och glödlampsljus som enda belysning)
 
Hoppas det gick att förstå, och om man inte vet hur man gör de olika maskorna är det bara att googla så hittar man nog en massa bra beskrivningar. Nu ska jag ta mig i kragen och försöka bocka av lite saker på att-göra-listan. Önska mig lycka till!
 
 



Kom ihåg mig?